Feltételezheted azt, hogy az emberek magukért a termékekért vásárolnak termékeket, de az az igazság, hogy gyakran azért vásárolunk dolgokat, mert egy bizonyos helyen vannak. Például a boltok polcain szemmagasságban lévő cikkekből általában többet vásárolnak, mint a kevésbé látható polcokon található cikkekből.
A best-seller Nudge című könyvben Richard Thaler és Cass Sunstein szerzők számos módon magyarázzák, hogy mindennapi döntéseinket a körülöttünk lévő világ alakítja. A szemünk szintjén levő polcok hatása vásárlási szokásainkra csak egy példa.
Itt van még egy példa:
A bolti folyosók végei pénzhozó kincseshelyek a kiskereskedők számára. A New York Times által idézett adatok szerint a Coca-Cola értékesítésének 45 százaléka kifejezetten a folyosó végi állványokból származik.
Ezért fontos ez:
Valaminek szemmagasságban kell lennie a polcon. Valamit fel kell tenni a folyosó végén lévő állványra. Valaminek az alapértelmezett választásnak kell lennie. Valaminek biztosan a legnagyobb láthatóságot és hangsúlyt kell kínálnia. Ez nem csak az üzletekben, hanem életünk szinte minden területén igaz. Alapértelmezett választási lehetőségek vannak az irodában, az autóban, a konyhában és a nappaliban.
Az én érvem a következő:
Ha alapértelmezés szerint tervezel az életedben, ahelyett, hogy elfogadnád, amit kínálnak neked, akkor könnyebb lesz jobb életet élni.
Beszéljünk arról, hogyan lehet ezt most megtenni.
Alapértelmezett hozzáállás
Habár a legtöbben szabadon választhatunk egy széles választékból egy adott pillanatban, gyakran a környezet alapján döntünk.
Például, ha ezt szeretném megtenni, ihatnék egy sört a cikk írása közben. Viszont jelenleg az íróasztalomnál ülök, mellettem egy pohár vízzel. Nincs sör a láthatáron. Bár képes vagyok felkelni, sétálni az autómhoz, az üzletbe vezetni és vásárolni egy sört, valószínűleg nem fogok, mert könnyebb alternatívák vesznek körül – nevezetesen ivóvíz. Ebben az esetben egy korty víz fogyasztása az alapértelmezett döntés, a könnyű döntés.
Fontold meg, hogy az alapértelmezett döntések miként vannak megtervezve a személyes és a szakmai élet során. Például:
Ha telefonoddal az ágyad mellett alszol, valószínűleg amint felébredsz a közösségi média és az e-mail ellenőrzése az alapértelmezett döntés.
Ha belépsz a nappalidba, és a kanapéid és székeid mind a televízió felé néznek, akkor valószínűleg a tévézés lesz az alapértelmezett döntés.
Természetesen az alapértelmezettek is lehetnek pozitívak.
Ha munkahelyen egy súlyzót tartasz az íróasztalod mellett, akkor nagy eséllyel néhány gyors edzésgyakorlat az alapértelmezett döntés.
Ha egész nap vizes palackot tartasz magadnál, akkor az üdítő helyett inkább a víz fogyasztása lesz az alapértelmezett döntés.
Ha a fogselymet látható helyen helyezed el (például a fogkefe mellett), akkor a fogselyem nagyobb valószínűséggel lesz az alapértelmezett döntés.
A kutatók választási architektúraként hivatkoztak arra, hogy a környezeti mulasztások milyen hatással lehetnek döntéshozatalunkra. Fontos felismerni, hogy te lehetsz a választásaid építésze. Alapértelmezés szerint tervezheted meg.
Az alapértelmezett döntések optimalizálása
Íme néhány stratégia, amelyet hasznosnak találtam, amikor megpróbáltam alapértelmezés szerint megtervezni az életemet:
Egyszerűség. Nehéz a jelre összpontosítani, amikor állandóan zaj vesz körül. Nehezebb egészségesen étkezni, ha konyhád tele van ócska ételekkel. Nehezebb egy blogbejegyzés olvasására összpontosítani, amikor a böngészőben 10 fül van nyitva. Nehezebb elvégezni a legfontosabb feladatodat, amikor egyszerre rengeteg feladattal vagy elfoglalva. Ha kétségeid vannak, szüntesd meg az opciókat.
Vizuális jelzések. A szupermarketben az elemek polcon, szemmagasságban történő elhelyezése vizuálisabbá teszi őket, és nagyobb valószínűséggel vásárolják meg ezeket. A szupermarketen kívül olyan vizuális jelzéseket használhatsz, mint a Paper Clip Method vagy a Seinfeld Strategy, hogy olyan környezetet teremts, amely vizuálisan helyes irányba mozdítja el cselekedeteidet.
Beszállás és kiszállás. Van egy híres szervadományozási tanulmány, amely feltárta, hogy miként nőtt óriási mértékben a szervadományozási arány több európai országban: megkövetelték az állampolgároktól, hogy a szálljanak ki az adományozásból és ne mellette döntsenek. Valami hasonlót tehetsz az életben, ha idő előtt jobb szokásokba akarod belevezetni a jövőbeli önmagad. Például megtervezheted a cardio edzést a következő hétre, miközben ma motiváltnak érzed magad. Amikor az edzés nem akar összejönni, akkor indokolnod kell a lemondást, nem pedig motiválnod kell magad arra, hogy megtedd, amit eldöntöttél.
Az alapértelmezett tervezés nagyon egyszerű lehet: változtasd meg a környezeted, hogy a helyes magatartás egyszerűbb és a helytelen magatartás nehezebb legyen.
Neked terveze vagy általad tervezve
Az alapértelmezett választások eredendően nem rosszak, de az egész világot nem a te céljaidat szem előtt tartva tervezték. Valójában sok vállalatnak vannak olyan céljai, amelyek közvetlenül versenyeznek a tiéddel (egy élelmiszeripari vállalat azt szeretné, ha megvennéd a chipses zacskót, miközben te fogyni akarsz). Ezért óvakodnod kell minden alapértelmezés elfogadásától, mely azt akarja elhitetni, hogy ez lenne az optimális választás.
Több sikert értem el azáltal, hogy egy általam tervezett életet éltem, nem pedig elfogadtam a számomra átadott szabványt. Kérdőjelezz meg mindent. Meg kell változtatnod, módosítanod és át kell alakítanod a környezetedet, amíg az nem felel meg annak, amit az életben szeretnél elérni.
Igen, a körülötted lévő világ alakítja a szokásaidat és a választásodat, de van valami, amit fel kell ismerned: ezt a világot is valakinek kellett először átalakítania. Nos hát, ez a valaki te lehetsz most.